Önemliler kısaca:


Bebeğin bir yaşından itibaren gelişimi

Güvenli bağ kurmak:

  1. Bağlanma davranışının özü güvenlik ihtiyacıdır: Bebekler ve çocuklr yanlız kalamaz. Kendini iyi hissetmesi için bağlı olduğu insanların yakınlığına ve ilgisine ihtiyacı var. Çocuk kendisine bakan insanlara bağlanır ve böylece onlara aşina olur.
  2. Çocuk, yakınlık arama, ayrılık korkusu ve yabancılardan korkma gibi karakteristik davranışlarla fiziksel ve duygusal bağı ifade eder.
  3. Bağlanma davranışı çoçukluk buyonca gelişmeye devam eder ve her yaşta farklıdır. Bu büyük ölçüde bebekle geçirilen zamana  bağlıdır.
  4. Bebekler kendilerini bağlı olduğu yetişkinlerin yanında iyi hissetmesi için, onlara güvene bilmeleri ve yetişkinlerin bebeğin ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde davranmaları gerekir.
  5. Yaşamın ilk yıllarında bebekler ve ebeveynler nerdeyse sadece beden dili aracaılığıyla iletişim kurarlar.Sözsüz iletişimin temel unsurları, görünüm, yüz ifadeleri, bakış davranışı, duruş ve vücut hareketidir.
  6. Sosyal öğrenme, başklarının davranışlarını taklit etmek ve içselleştirmek için doğuştan gelen bir istekliliğe dayanır. Çocuğun sosyal becerilerini geliştirebilmesi için rol modelolarak referans kişilere ve diğer çocuklara ihtiyacı vardır.

 

 


Bebeğin sinyalleri:

  1. Bebeğin insan yüzüne ve sesine doğuştan gelen bir ilgisi vardır. Anne ve babasını kokularından tanır. Bebek kuçakta olmak ve okşanmak ister.
  2. Üçüncü ayından sonra bebek giderek anne - babasından çevreye doğru yönelir.
  3. Bebek kendini yüz ifadeleri, bakış davranışı, sesler, duruş ve hareketlerle ifade edebilir. Bazı ağız pozisyonlarını taklit edebilir.
  4.  Bebekle ilgilenirken, ebeveynler çocuğun sınırlı algılama ve ifade olanaklarına sezgisel olarak uyum sağlar. Davranışlar her ne kadar abartılı ve basitlendirilmiş görünsede, bebek için çok büyük önem taşır.
  5. Ebeveynler çocuğu taklit ederek çocuğun davranış ve duygularını yansıtır.

Sosyal gülümseme ve yabancılama:

  1. Bir bebek önc her yüze, daha sonra yalnızca tanıdık yüzlere ve en son sadece tanıdık ve samimi yüzlere gülümser. Sosyal gülümseme 6 - 8 haftadan itibaren ortaya çıkar.
  2. Ayrılık kaygısı ve yabancılama 6 - 9 ay civarında başlar. Bebek sadece ebeveynlerne ve kendisiyle ilgilenen en yakın kişilere bağlanır.
  3. Ayrılık kaygısı ve yabancılama çocuktan çocuğa değişir. Bu durum çocuğun yaşına ve kişiliğine olduğu kadar yaşam koşullarına da bağlıdır.
  4. Altıncı aydan sonra bebeğin davranışları genellikle çelişkili duygular tarafından belirlenir. Bebek merakla çevresini keşfetmek ister, ancak ayrılık ve yabancılama duygusu onu engeller. Ebeveynler ve  bebeğin tanıdığı diğer yetişkinler, bebeğin çevresini keşfetmesine yardımcı olan  güvenilir alanı oluştururlar.

Yatkınlık ve ebeveynlerin izi:

  1. Bebeğin anne ve babasından eşit oranda aldığı genetik materyal, fiziksel ve psikolojik özelliklere yönelik eğilimlerin yanı sıra bir gelişim planı içerir. Genetik materyalde vücut büyüklüğü, göz rengi gibi bireysel özellikler, ayrıca motor veya dil becerileri ve belirli bir mızaç oluşturur.
  2. Bununla birlikte,çocuğun gelişimi sırasında benimsediği davranış, büyük ölçüde ebeveynlerin ve diğer yetişkinlerin çocuğa nasıl davrandığına bağlıdır.
  3. Her gelişimsel adım için, çocuğun hazır olduğu belirli bir zaman noktası vardır. Bu zamanın geldiğini bize bebek davranışları le gösterir. Bu zamanı kaçırmamak ve bebeğe gerekirse destek olmak gerekir.
  4. Yaşamın ilk yıllarında iki ana öğrenme biçimi ayırt edilebilir.
  • Sosyal öğreneme, taklit yoluyla diğer insanların davranışlarını içselleştirme yeteneğine geliştirmek anlamına gelir.
  • Keşfedici öğrenme, fiziksel dünyayı anlamak için deney yapma yeteneği anlamına gelir.

       5.Ebeveynler bunun için alanlar düzenler.

Gelişim adımları:

1. Uyumak :

  • Bir bebeğin bireysel uyu - uyanıklık döngüsünü gündüz- gece ritmine adapte edebilmesi, çocuktan çocuğadeğişen bir olgunlaşma sürecine bağlıdır.
  • Ebeveynler,günlük rutinlerini, uyku zamanını, yemek zamnını ve yürüyüş gibi diğer aktiviteleri tutarlı hale getirirlerse, bebeklerinin tutarlı bir uyku - uyanıklık döngüsü geliştirmelerine yardımcı olabilirler.

2. Ağlamak:

  • Ağlama davranışı yaşamın ilk üç ayında karakteristik bir seyir gösterir. Doğumundan 6.cı haftasına kadar artırılmış ve daha sonra 3. ayına kadar sürekli olarak azalmalar sergiler.
  • Ağlama boyutu ve süresi bebekten bebeğe büyük ölçüde değişir.Ebeveyn davranışından daha çok, bebeğin eğilimine bağlıdır.
  • Bazı ağlamalar,açlık veya yorgunluk gibi belirli nedenlerle tetiklenir. Özellikle de akşamları ağlamalar belirli bir nedene sahip olmadan gerçekleşir.
  • Bebeğin ağlamalarını komple yok edemezsenizde azalatabilirsiniz. Bunu bebeğe düzenli ve rutinli bir gün içerisi uyarladığınızda gerçekleştirebilirsiniz.

3.Oyun oynamak:

  • İlk birkaç ayda çocuk, diğer kişiyle, göz temsı, yüz ifadeleri vb. ve elleriyle sosyal oyun geliştirir.
  • Çocuk, elleriyle oynayarak önce kendini, sonra nesneleri tanır ve böylece çevresini anlar.

4. Yemek ve içmek:

  • Olgunlaşma, oral motor beceriler ve sindirime bağlı olarak bir çocuk, yaşamının 4.cü ve 8.ci ayın arsında ilk kaşık mamalarını yemeğe hazırdır.
  • 5.ci ve 7.ci aylar rasında,çocuk yenilebilir kaatı yiyecekleri ağzına almaya başlar ve bunların tdı ve dokusunu öğrenir.
  • Bebek büyüdükçe meme daha az besin kaynağı olur, sadece şefkat ve sıcaklık duyduğu yer olur.

aus: Remo H. Largo, Babyjahre - Entwicklung und Erziehung in den ersten 4 Jahren,piper2010