Temel kurs 2: Hissetmek

Hızlı giriş
Hızlı giriş

"Bazen kendi kendime keşke tekrar 3 ila 5 yaşında olsam diye düşünüyorum. O yaşlarda fazla düşünmeden herşeyi yapıyordum. Bu da beni zorluklardan koruyordu. Çocukluktan çıktıktan sonra bu değişti. Sadece ara sıra evde düşünmeden, tıbkı o küçük yaşlardaki gibi olabliyorum." ( kaynak Largo/ Czernin: Jugendjahre - 2017)

Ergenler bazen kendilerini yetişkin gibi ama bazen de küçük çocuk gibi hissederler. Bu ileri ve geri durum, ergenlerin kendini ve toplumdaki yerini bulması oldukca zor ve yorucu, ergenler ve ebeveynler içinde.

Ayrıca, fiziksel değişiklikler gençlerde büyük psikolojik baskılar yaratabilir, örneğin sivilce veya  uyumsuz vücut değişimi gibi ( tam yetişkin formunu alana kadar), değişen ses tonu ve hızlı değişen ruh halleri, tüm bunlar gençleri üzüyor ve bunu dış dünyaya göstermeme çabası gençlerin üzerinde ek bir baskı oluşturuyor. Bu aşamada evde birbiriyle tartışmak kaçınmasız oluyor.  Bu değişimi anlamak, kendi çocuğunda olup bitenlere aynı  anda etmati kurabilmek, zor duruma katlanmak, ama yinde birbirine yaklaşmak ve yeniden iletişim kurmak her iki taraf içinde tek yardımcı olan ilerlemedir.


Bu ikinici kurs bölümünde, sizlere, çocuğunuzun bu dönemde sıklıkla endişe duyduğu asi davranışlarının ardındaki sorunları, çocuğunuz sizlere göstermek istemesede, görmenizde yardımcı olmak üzerine tasarlanmıştır.

örneğin:

  • Ben kimim?
  • Benim kökenim nereye daynıyor?
  • Benim için önemli olanlar neler?
  • ben nereye ulaşmak istiyorum?

Bu konular veya buna benzer konular hakkında tekrr tekrr konuşmyı başarırısnız, siz ve çocuğunuz arasındaki ilişki değerli ve doğru yönlerde ilerler. Çocuğunuz için bağımsız bir hayata giden yolda arka planda destek olarak kalmaya devam edeceksinizdir. Çocuğunuzun değişimi ve giderek bağımsız olması sizi daha az endişelendirecek ve siz her daim çocuğunuzla farklı ama iletişim içerisinde olacaksınız.


Önemliler kısaca:

Gençlerin duygusal olarak kendilerini yeniden şekillendirmeleri:

  1. Ergenlikte en büyük değişiklik bağalanma davranışıyla ilgilidir.Çocuk kendi geçimi için ebeveynlerine tamamen bağlıdır. Bu bağ ergenlik döneminde büyük bir ölçüde çözülmektedir.
  2. Ebeveynler artık ergenlere gerekli ilgiyi gösteremedikleri için, güvenlik ve ilgiyi, akranlarında ve daha sonra bir beraberlikte arar.
  3. Genç, çocukluğunda yaşadığı sadakati, güvenirliliği ve nihayetinde berberliği mutlaka arkadaşlarında ve partnerinde arar.
  4. Yanlızlık gençlerin en büyük kabusudur. Erkek arkadaşını veya kız rkadaşını kaybetmek, bir çocuk için ebeveyni kaybetmek kadar kötü olabilir.
  5. Gençler, ebeveynlerinden hala daha şartsız kabullenmeyi beklerler, özelliklede akranlarında duygusal güvenliği bulamadıklarında.
  6. Bir çocuk güvenlik içnde büyüdüyse, bu iyi bir ön koşuldur, ancak başarılı bir birliktelik garantisi yaratmaz.
  7. Gençlerin aile güvenliğinden toplum güvenliğine geçtiği kişiler büyük ölçüde gücünü kaybetmiştir.

Akranlar neden bu kadar önemlidir!

  1. Akranlar, topluma girmenin ilk basamağını oluşturur. Toplumda önemli olacak sosyal davranış, değerler ve politik düşünce yaşıtları arasında test edilir.
  2. Sosyal tnınma ve grupta buna uygun bir konum çoğu genç için çok önemlidir.Doğru kıyafet ve makyaj, kimin erkek arkadaşı olduğu, modaya uygun cep telefonu ve Facebook'ta tanıdık sayısı sosyal tanınmayı ve kabullenilmeyi temsil eder.
  3. Özerliklerini dışarı taşıyan gençler örneğin, bir spor dalında çok iyi performas gösteren, akran abskısından kaçınabilir.
  4. Yabancı ülkelere ait olan gençler, yerel gençlerin gruplarına katılmakta zorluk çekereler ve marjinal gurplara katılırlar. Bu risk, mümkün olduğunca erken entegrasyon ile en iyi şekilde önlenebilir.
  5. uyuşturucu ve alkol tüketimi ve tüm davranış, gruplar sırasında yüksek sosyal baskıya mazur kalır.
  6. Genç yetişkinler kendilerini toplumda sosyal ve profesyonel olarak tanımladıklarında ve kendi ailelerini kurdukalrında, gruplara ait olmanın önemi kalkar.

Genç çocuklr ebeveynlerinden nasıl koparlar ve toplumdaki yerini bulurlar

  1. İnsanların tüm memeli yaratıklarla paylaştıkları, bağlanma davranışı, çocuğun hayatta kalmasını,gelişmesini ve sosyalleşmesini sağlayan inanlara yakın durmasını sağlar.
  2. bağlanmanın temel özelliği, çocuğun yanlız kalmamasıdır. Ayrılık kaygısı ve ybancılar onu  bağlı olduğu insanların yanında tutar.
  3. Bağın gücü çocuktn çocuğa değişir. Çok fazla yakınlığa ve ilgiye ihtiyaç duyan çocuklar ve duygusal olarak daha abğımsız ve kendine güvenen çocuklar vardır.
  4. Ergenlik döneminde çocuğun anne ve babasıyla olan bağı büyük ölçüde çözülür. Genç yetişkin bu nedenle duygusal olarak bağımızdır ve bir ortaklığa girmeye ve aile kurmaya hazırlanır.
  5. Genç, ebeveynlerinden ayrılma yoluyla duygusal olarak özerk hale gelmez. Şu ana kadar anne babasından, aldığı duygusal güvenliği yaşıtlarıyla ve bir ilişkide bulması gerekiyordur.
  6. Çoğu ergen,sosyla entergrasyonun çeşitli aşamalarından, aynı cinsiyet gruplardan, kara gruplardan ve en on çift ilişkilerinden geçer.
  7. Bir gencin başına gelebilecek en kötü şey arkadaşlarının olmaması ve kendini yanlız hissetmesidir.
  8. Sosyalleşme yaşamın ilk birkaç haftasında başlar ve ergenlik döneminde ön sonunca ulaşır. Bunu yaparken çocuk, toplumdaki insanların birbirleriyle nasıl etkileşime girdiğini, içsel kuralları ve değerleri öğrenir ve kültürel teknikleri benimser.
  9. 4 yaş civarında çocuk diğer insanlarla empati kurmaya başlar ve onların istek, düşünce ve niyetlerini kendilerinden ayırt etmeyi öğrenir.(>Theory of Mind<)
  10. Ebeveynler ve öğretmenler kendilerine emanet edilen gençlere empati ile davranırlarsa onlar da empatik davranırlar. İyi gelişmiş empatiye sahip gençler, günlük yaşamda daha fazla sosyal yeterlilik gösterirler ve akranları arasında daha popülerdirler.
  11. Çocuk sosyal çeversinden farklı olamaz ( sosyal öğrenme, model öğrenme).Ergenlk döneminde akranlar bskın rol modelleri haline gelirler. Bir gencin hangi davranşa ve değerlere yöneldiğini büyük ölçüde belirler.
  12. Empati, sosyal öğrenme ve sözsüz iletişim gibi sosyal davranışların tüm yetkinlikleri insanlar arasnda farklı şekilde gelişir. Bu yüzden her genç, topluma girerken çok farklı önkoşulları beraberinde getirir.
  13. Akranlar tarafından kabul edilmek ve gruplar içinde yer bulmak çoğu genç için yüksek bir önceliktir. Grup, topluma sosyal entegrasyon için eğitim olarak kullanılır.

 

 (Kaynak: Remo H. Largo/ Monika Czernin Jugendjahre, Kinder durch die Pubertät begleiten, Piper 2017)


Burdan bu kursun egzersizlerine geçebilirisiniz!


Burdan üçüncü modul olan "anlama'ya" geçebilirisniz!